"ПО-ДОБРЕ АЗ ДА ИЗЧЕЗНА ВМЕСТО ТЕБ, СКЪПИ ТАТКО"








Анорексия

"Детето е свързано с родителите си посредством много дълбока любов. То не изпитва по-голямо желание от това да принадлежи към тях. Ако дете чувства, че те се нуждаят от нещо, то е готово да жертва всичко, дори живота си, подтиквано от сляпа любов. Ако дете усеща, че майка му иска да умре, то казва: „Аз ще умра вместо теб”. Тогава детето се разболява или преживява фатален инцидент. Ако дете усеща, че бащата иска да напусне семейството, то казва: „Ще изчезна вместо теб”. Такова дете може да развие анорексия. Анорексичното момиче казва в сърцето си: „По-добре аз да изчезна вместо теб, скъпи татко”. В психотерапията съществува широко разпространеното мнение, че анорексията е свързана с майката, че връзката с майката е разрушена. Но семейните констелации показват, че в такива случаи обикновено има нещо общо с бащата. Той иска да напусне семейството и дъщерята казва: „Аз ще го направя вместо теб”.
Ако имаме констелация и бащата участва, детето трябва да се обърне към него и да му каже: „Ще напусна вместо теб”. Какво се случва с бащата в този момент? Може ли да напусне? Не. Така че може да каже на детето, когато дойде моментът: „Ще остана, а ти имаш благословията ми, ако останеш да живееш”. Така анорексията може да бъде излекувана."
Берт Хелингер

Коментари

Популярни публикации